Co powinieneś wiedzieć przed wyborem wydawnictwa?

Co powinieneś wiedzieć przed wyborem wydawnictwa?

Wydanie książki to wieloetapowy proces, który rozpoczyna się od wyboru wydawnictwa. Co należy wiedzieć, przed wyborem wydawnictwa? Jak dokonać złożenia pozycji książkowej? Jakie materiały należy do niego dostarczyć? Ile kosztuje wydanie książki? Wyjaśniamy w naszym artykule. Znajdź odpowiedzi na nurtujące Cię pytania!

Co jest potrzebne do zakwalifikowania pracy do publikacji?

Do specjalistycznego wydawnictwa należy dostarczyć ostateczną wersję pracy wraz z prawami autorskimi, a więc tekst i ilustracje. Powinny one obejmować:

  • pliki, które można zedytować,

  • plik pdf lub innego wydruku papierowego,

  • notki promocyjne i informacyjne.

Jak złożyć publikację do wydawnictwa?

Potrzebujesz skorzystać z pomocy wydawcy? Do najważniejszych materiałów, które należy dostarczyć zaliczają się:

  • spis treści,

  • strona tytułowa,

  • skróty i oznaczenia,

  • wstęp i przedmowa,

  • przepisy z tekstem głównym,

  • bibliografia,

  • aneksy,

  • indeksy,

  • słowniki pojęć,

  • wykazy tabel czy ilustracji.

Równie istotne jest streszczenie.

Czy prawa autorskie osób trzecich są ważne?

Jak się okazuje, wszystkie fragmenty tekstów, tabele, schematy, ryciny czy ilustracje, które pochodzą z innych dzieł, są chronione prawem autorskim. Materiały chronione prawem autorskim wymagają dostarczenia do wydawcy książki pisemnej zgody właściciela praw autorskich. W sytuacji, gdy masz do czynienia z tekstami lub fragmentami, które były wcześniej publikowane, należy uzyskać zgodę wydawcy w odpowiedniej formule. Tekst należy wówczas opatrzyć odpowiednim przypisem. W tym przypadku redaktor lub sekretariat dostarczają formularze. Pomagają także i wyjaśniają, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba.

Najtańsze wydanie książki

Do najtańszych form wydania książki zalicza się wysłanie tekstu do drukarni. Sposób ten nazywa się vanity publishingiem. Nierzadko jednak cena jest wyższa od kosztów wydania w wydawnictwie w rodzaju self-publishing. Nie będzie się to przy tym opłacać, gdyż będzie to zbliżona lub nieznacznie niższa kwota. Warto wiedzieć, że drukarnia zarabia tylko na druku. Nie natomiast na sprzedaży. Może być to więc średnio profesjonalne.

Do korzyści z wydania książki w drukarni zalicza się:

  • szybka realizacja zamówienia,

  • niższy koszt niż w sytuacji wydawnictw selfpublishingowych.

Warto także, abyś sprawdził, czy cena obejmuje projekt graficzny okładki, a także wnętrze książki czy skład techniczny, druk, jak również numer ISBN.

Jak dokonać wyboru wydawnictwa?

Szukasz wydawnictwa w Warszawie lub innym mieście? Znajdź wydawnictwo selfpublishingowe! Dokonując wyboru, kieruj się opiniami i doświadczeniem zespołu wydawniczego. Wpłynie to znacząco na jakość Twojej książki. Najlepiej w tym celu skontaktować się telefonicznie lub e-mailowo. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy. W końcu różni się to od wydruku broszury lub ulotki, gdzie potrzebne jest złożenie zamówienia i otrzymanie faktury. Następnie nadany zostanie numer ISBN Twojej pozycji książkowej. Jedynie opatrzone nim książki mogą być drukowane. Wiąże się to z niskim VAT-em. Oznacza to 5% - standardowa stawka to 23%. W ten sposób Twoja książka będzie tańsza. Pozwoli to także na dystrybucję.

Jaki jest koszt wydania książki?

Wydawnictwa książkowe często proponują płatne wydanie książek. Zwykle za skład i łamanie płaci się 140-180 złotych w przypadku arkusza wydawniczego A5. Za projekt i przygotowanie okładki zapłacisz od 300 do 800 złotych. Z kolei koszt druku to około 20-30 złotych za egzemplarz w przypadku mniejszego nakładu. 5-9 złotych oznacza nakład od 1000 egzemplarzy. Magazynowanie to natomiast 2-4 złote za kilogram.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.